
Ik loop mijn vaste Gall & Gall binnen, zeg goedendag, loop automatisch naar de whiskykast en zet mijn bril op. Even frons ik de wenkbrauwen en voel mij licht uit het veld geslagen: hier is iemand geweest. Mijn eerste ‘ze-hebben-bij-appie-weer-eens-iets-verzet’ gevoel slaat om in blije verbazing: waaauw, dit is mooi !
Systeem in whisky
Ik sta voor een 5 meter brede, 6 schappen hoge kast, gevuld met whisky’s op types: mild & zacht, medium & granig, vol & rijk en krachtig & rokerig. Dit is niet meer zomaar wat flessen op en schap pleuren. Nee, hier is over nagedacht, hier zit systeem in, dit is een gouden WORP. Eindelijk een warm onthaal voor whiskyliefhebbend Nederland en eindelijk iemand die nadenkt en een poging doet om iets uit te leggen aan mensen. Links van mij op de toonbank ligt het huisblad PROEF& dat al enige maanden aardige verhaaltjes heeft over whisky. Natuurlijk, stom…. dat was de aanloop en dit het eindresultaat. Knap.
Bourbon apart
Ik scan de schappen naar een Scapa. ‘Volgende week gaan we wild doen’, zegt Annie **, vaste bediende van mijn plaatselijke filiaal. ‘En dan is ie echt goedkoop’, voegt ze toe. Ze doelt op de Wilde Whisky Dagen van G&G. Ik heb mijn whiskyvrienden al op de hoogte gebracht van het laatste nieuws: nu Scapa kopen, hij wordt de komende tijd mondjesmaat geleverd (info Rob Stevens). Ik vraag of de bourbons per se rechts onderin moeten staan. ‘Ja’, zegt Annie, ‘dat hebben ze zo bedacht’.
Persdienst Ahold Group
Ik besluit direct contact op te nemen met de persdienst van mijn landelijke kruidenier, Albert Heijn. Annie geeft mij een telefoonnummer. De baliejuffrouw aan de telefoon is duidelijk geïnstrueerd: waar gaat het over ? Wie bent U ? Hebt u een deadline ? Kunt u dit eerst op de mail zetten ? Ik vertel mijn verhaal. Goed dan. Diezelfde middag kom ik hoger op: ik krijg Patrice Hijsterborg aan de lijn. Ze is interim hoofd persdienst Ahold Group. Ik doe weer mijn verhaal. Ze zal een afspraak maken op een woensdag op het hoofdkantoor in Zaandam.
Genieten

Oud Zaandam is weer opgestaan. Tourist highlights in the Zaan region staat groots aangekondigd bij het station. Oude Zaanse huisjes zijn als bouwpakket opgestapeld. Geen onaardig gezicht. Ik vind mijn weg richting hoofdkwartier AH. Eenmaal binnen en door de security word ik

opgehaald door Patrice Hijsterborg. We gaan naar het Gall & Gall gebouw. Marlijn Schellen, productmanager Gall & Gall ontvangt ons. ‘Genieten mag weer’, zegt Patrice. ‘En zeker van de ongeveer 300 whisky’s die opnieuw in de schappen zijn gezet’, voegt Marlijn toe. ‘We hebben met een proefteam 400 whisky’s ‘doorgenomen’ en er zijn er 300 overgebleven’. Een licht gevoel van jaloezie bekruipt me. ‘Onze wijnen zijn al jaren ingedeeld in landen en regio’s. Drie jaar geleden is eenzelfde denkproces op gang gekomen voor ons whiskyaanbod: eerst een klantenonderzoek, toen de proefsessies en dit jaar de realisatie.
Taskforce
Zes maanden hebben Marlijn, Birthe (hoofd wijninkoop Gall & Gall) en een assistent genomen om te komen tot 300 whisky’s. Per proefsessies werden er 4 tot 8 whisky’s geproefd en tevens proefnotities gemaakt. Dit is ongelooflijk; ik vraag mij serieus af hoe je als onervaren whiskydrinkers zo’n afgewogen besluit kunt nemen. Mevrouw Birthe beperkt zich bij Ah tot de wijnen en mevrouw Schellen geeft toe zich pas 4 jaar bezig te houden met whisky . ‘Intensiteit en smaak waren de aandachtspunten voor het proefteam’. Ook dat nog. Enfin, nadat het proefteam haar werk had gedaan is een Gall & Gall taskforce halverwege 2013 aan de slag gegaan met het verbouwen van alle 450 filialen, een megaoperatie. In drie weken tijd was het voor elkaar. Dat dan weer wel.
WORP
‘De whisky’s stonden vroeger gewoon op de schappen, that’s it, maar zonder enig schappenplan’, vertelt Annie. WORP noemt zij het plaatsen van flessen op de schappen. ‘Bij de huidige whisky’s krijgen we een schappenplan zodat we weten waar elke fles moet staan’. ‘De keuze in 4 smaken die nu is gemaakt moet de klant houvast geven’, zegt Marlijn, ‘In sommige winkels zijn wel 70 a 80 whisky’s toegevoegd’. Op mijn vraag of het personeel getraind wordt om een goed whiskyadvies te kunnen geven moet zij helaas ontkennend antwoorden.

Tot mijn tevredenheid staat er in iedere winkel een proeftafeltje klaar: een Singleton 12 y.o , een Cardhu 12 y.o, een Dalwhinny 15 y.o. en een Talisker 10 y.o.; helemaal geen gekke keus.
Hobbyclub Gall & Gall
Het moet altijd beter, zeker bij een grote winkelketen. Naast het zeer leesbare PROEF& (het blad van Gall & Gall) en de speciale editie WHISKY& (mooi vorm en inhoud gegeven door Gall & Gall) is er ook een

hobbyclub van enkele franchisehouders (Gall & Gall Bloemendaal en Heemstede) actief met een website. ‘Waarom laten jullie je hiermee in ?’, vraag ik aan Patrice Hijsterborg en Marlijn Schnellen. ‘Het is rommelig qua opzet en er staan gigantisch veel spelfouten in; dit doen jullie zelf veel beter’. Het valt even stil. De dames kijken elkaar verbaasd aan, waarschijnlijk geen weet hebbende van deze groep klussers. Morgen gaat er hoogstwaarschijnlijk een telefoontje van juf Patrice naar de hobbygroep. Prima, want de kwaliteit moet steeds beter.
**) Annie is niet de echte naam van de medewerker, maar heb ik om privacyredenen veranderd.
Lekker stuk om te lezen, leuk!