
In dit tweede verhaal over het bloggen rondom whisky doe ik een nieuwe poging om opnieuw door te dringen tot de psyche van de blogger. De ware blogger wil meer dan enkel zijn whisky-ei leggen. Het blog lijkt meer dan het dagelijks posten van proefnotities of het digitaal ordenen van blog posts. Ditmaal worden de vragen voorgelegd aan Stefaan Lesage uit het Belgische Ertvelde en Thomas en Ansgar Speller uit het Nederlandse Almere.
Verschenen in Whisky Passion Nummer 1, 2016. Foto’s: Stefaan Lesage en Thomas en Ansgar Speller
Bijvangst
Er is meer dan het dagelijks posten van tasting notes. Niet zelden wordt de mogelijkheid aangegrepen om het whiskyblog uit te bouwen tot een heus portfolio (met reisverslagen, privé-informatie en vakantiefoto’s) en neemt daarbij het ontmoetingsaspect een grotere plaats in. Dit is niet zomaar bijvangst van een uitwisseling van ideeën, nee de blogger is een sociaal wezen en wil de ander ontmoeten. Tijdens de vele whisky festivals, whisky weekenden en tastings worden re-blogs becommentarieerd en opvattingen en smaken – vaak ook middels bottle sharings – nog eens fijntjes vastgesteld. Stefaan Lesage bevestigt dit wanneer ik hem de vraag stel hoe spannend het medium is: ‘Wat het extra leuk en spannend maakt is dat je op die manier andere bloggers met eenzelfde thema leert kennen en ook ontmoet’.
Spotlights
Het wordt mij steeds duidelijker dat je als blogger de kans loopt opgeslokt te worden door de vele sociale media. Ga, je niet mee met Facebook, Twitter of Instagram, dan dreig je achterop te geraken. Wil je in de spotlights blijven dan wordt het meerennen met de schijnwerpers….en die worden digitaal aangestuurd. Ansgar en Thomas: ‘Als je de wereld niet vertelt dat je er bent, dan zal zij jou ook niet vinden’. Zit hier de uitdaging, de roep om gezien, gelezen, gereblogd, getweet of geliked te worden ? Stefaan: door actief gebruik te maken van de sociale media kan ik sneller een nieuw artikel onder ogen brengen van een groter publiek. De meeste reacties gebeuren nu gewoon via Facebook’.
Whisky delen in het Engels

We leven in een wereld van het nieuwe delen. Hier ligt tevens de kern van onze informatiemaatschappij: alles voor iedereen inzichtelijk. Geen klassiek delen waarin iedereen een stukje krijgt, schreef publicist Max Pam (De Volkskrant, 2 september 2014). Nee, nu krijgt iedereen alles. Als dat zo is, wat delen we dan nog meer dan enkele whisky-informatie ? ‘We delen zowel online als offline onze passie over wat we ontdekken op onze vele reizen met vrienden, collega’s, familie en alle netwerken die we voor handen hebben’, zeggen Ansgar en Thomas. Inderdaad, hun reisverhalen beslaan meerdere pagina’s en staan vol met verwijzingen en links. De drang om hiermee nog meer mensen te bereiken wordt voor hen beiden dan ook het beste vormgegeven met de lingua franca pur sang: het Engels. Stefaan Lesage (www.whiskywithfriends.be) ziet het schrijven in het Engels slechts als een klein voordeel: ‘Natuurlijk haal ik niet het grotere bereik van de Engelstalige blogs, maar daar heb ik geen probleem mee’. Daarbij is de Engelse taal voor zowel blogger als volger/lezer al lang geen barrière meer. Daar waar Thomas (http://whiskyworship.blogspot.nl/ ) nog met Nederlandstalige notities begonnen is, is Ansgar op haar blog ( http://lovingwhisky.blogspot.nl/ ) al direct in het Engels gaan schrijven.
Whiskyontmoetingen

Tijdens de vele ontmoetingen zijn liefhebbers bewust op zoek naar het gesprek over whisky en de uitwisseling van meningen. Het vrijblijvende ‘kraamslenteren’ is natuurlijk van alle tijden, maar in toenemende mate fotografeert men labels, zoekt men nieuwe expressies en noteert men smaken. De volgers kunnen dit weer lezen op de diverse blogs. De vele whiskyfestivals in België en Nederland voorzien in een groeiende behoefte om elkaar te zien. De van oudsher meerdaagse festivals in het Verenigd Koninkrijk en ook het Nederlandse Maltstock belichamen de drang in het kwadraat: niet alleen ontmoet de industrie hier de klant, maar bovenal ontmoeten de liefhebbers elkaar en worden relaties verdiept. Ansgar en Thomas: ‘mensen die we online ontmoet hebben, spreken we steeds vaker offline op nationale en internationale whiskyfestivals. Na enkele jaren bloggen hebben we al vrienden gemaakt over de gehele wereld’.
Whisky with Friends
Stefaan Lesage is een kersverse blogger, zijn Nederlandstalige whisky website/blog (www.whiskywithfriends.be) is in maart 2014 ‘uit het vat gekomen’ en mag sindsdien bogen op zo´n 1500 bezoekers per maand. Stefaan was jaren actief als tech blogger en podcaster. Op zijn Facebook en Instagram feeds verschenen steeds vaker foto’s van whisk(e)ys, waardoor de verzoeken om een whisky blog te starten groeiden. In de etalage staan columns, proefnotities, de nieuwsbrief, fotoverslagen van whiskyevenementen en een kalender; samen vormen zij de ingrediënten van een veelbelovende passie. ‘Tijdens het nosen en tasten van mijn eerste glas maak ik notities’, zegt Stefaan. ‘Wanneer de fles leeg is en ik meerdere glazen verder ben, is tevens mijn finale notitie af en kan hij gepost worden’. Naast het bloggen levert Stefaan sinds enige tijd een bijdrage in Whisky Passion. Zijn droom om een Whisky Bloggers Coalition op te richten met Nederlandse en Belgische bloggers is nog niet verwezenlijkt. ‘De samenwerking tussen bloggers kan beter en zal ons ook sterker maken. Wellicht dat de samples dan wat gemakkelijker loskomen’.
The other whisky couple

Thomas en Ansgar Speller is het bloggende whiskyechtpaar met zowel een gezamenlijke (www.speller.nl ) als ieder een apart blog. Wanneer ik de reis-posts lees kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat we hier te maken hebben met twee omnivoren die als een spons door het whiskylandschap gaan. De noodzaak van meerdere blogs is duidelijk: een om de verhalen en indrukken van de vele reizen en ontmoetingen kwijt te kunnen en nog twee om ieder de eigen proefnotities te posten. Ansgar geeft soms graag wat meer achtergrond informatie, terwijl Thomas soms tevreden is met een opsomming van gevonden geuren en smaken, eventueel aangevuld met wat feiten over vatnummers en de grootte van oplage. Het proeven bij de Spellers gaat in samenspraak: stickertjes op de flessen vertellen of er al een proefnotitie over is gemaakt door de een of de ander.
Kwaliteit
Volgens Worldometers bloggen wij er in de wereld fanatiek op los: zo’n slordige 2 a 3 miljoen posts per dag. Hoe houd je je eigen gezicht in je blog, hoe blijf je origineel en bovenal: hoe blijf je kwaliteit houden ? De whiskywereld kent al aardig wat kaf onder het koren. Ansgar en Thomas zijn geen dagelijkse bloggers. ‘Proefnotities worden gepost als ze klaar zijn, niet eerder. Als een van ons het ergens niet mee eens is komt het niet online. Er moet tevens een goed verhaal achter zitten, het moet onderbouwd zijn’. Stefaan: ‘De drang om dagelijks te posten is er wel, maar ik wil niet dat dit ten koste gaat van de inhoud van mijn blog’.
Herkenbaarheid

Tijdens onze lunch schuiven mijn gesprekspartners aan in hun vaste whiskytenue: met naam bedrukte T-shirts. Ansgar: ‘het geeft mensen op festivals direct iets van…..oh ja, dat zijn de Spellers’. Kunnen we hier spreken van een trend ? Tijdens het laatste Whisky Live Holland in Den Haag zag ik een vriendengroep gekleed in identiek gekleurde bloezen, een whiskyvereniging in blauwe shirts en een whiskyclub in stemmig zwart. Niet zomaar een gadget, nee allemaal vast en zeker met de bedoeling ergens bij te horen en herkenbaar te zijn. Het blijft niet bij het posten van berichten alleen en het samenstellen van een breed en leesbaar portfolio. Nee, deze bloggers willen er op uit. Zowel Stefaan als Thomas en Ansgar praten honderduit over volgende ontmoetingen …when will we meet again ?